دستاوردهای مرکز نوآوری و شکوفایی سقز

اولین شرکت سقزی با همت مرکز نوآوری و شکوفایی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان محصول از پارک علم و فناوری شد

اولین شرکت سقزی با همت مرکز نوآوری و شکوفایی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان محصول از پارک علم و فناوری شد

امسال اولین شرکت سقزی با همت مرکز نوآوری و شکوفایی شهرستان سقز موفق به اخذ مجوز دانش بنیان محصول از پارک علم و فناوری شد. شرکت آوا آرگون راد با نام تجاری آرگون به مدیر عاملی آقای محمد محمدی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد. و به همین بهانه ملاقاتی با دکتر ناصح یوسفی، مسئول مرکز نوآوری و شکوفایی شهرستان سقز داشتیم.

 

لازم به توضیح است، پارک علم و فناوری، سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند. این سازمان از مجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد. در هر استانی یک پارک در مراکز استان‌ها مستقر، و در شهرستان ها مراکز نوآوری و شکوفایی و رشد فعال می باشد. در شهرستان سقز مرکز نوآوری و شکوفایی در محل دانشگاه علمی کاربردی مرکز سقز فعال می باشد.

 

 مرکز نوآوری و شکوفایی شهرستان سقز از چه زمانی شروع به فعالیت نموده و چه دستاوردهایی داشته است ؟

 این مرکز از تیرماه سال ۱۴۰۰ در محل دانشگاه علمی کاربردی مرکز سقز فعال گردیده و ضمن حمایت از ایده های خلاقانه و نو آورانه در حوزه حمایت از بخش های خصوصی و علی الخصوص شرکت های تولیدی و صنعتی ارائه خدماتی نموده ایم . در مدت یکسال گذشته با تلاش همکارانم در شهرستان و استان موفق به برگزاری چندین دوره سمینار و گردهمایی به منظور معرفی فعالیت های پارک شده ایم که محصول این فعالیت ها، مشاوره به بیش از ۵۰ نفر متقاضی ، داوری بیش از پانزده ایده برتر و جذب دو ایده در مرحله رشد مقدماتی است و در سال جدید بعد از معرفی بیشتر پارک در بین همشهریانمان و مشاوره های زیادی در جهت آماده نموده ایده هایی برای جذب، تا کنون حدود هشت ایده خوب آماده جلسه داوری می باشند. در جهت حمایت از شهرک صنعتی سقز ضمن برگزاری برنامه هایی برای واحد های پژوهش و توسعه شرکت ها و بازدید از تعدادی از آن ها، در حوزه شهرک صنعتی اخیرا اولین شرکت در سقز موفق به کسب مجوز دانش بنیان محصول گردید و یک شرکت دیگر هم در مرحله نهایی مجوز دانش بنیان محصول می باشد.

 

برنامه های مرکز نوآوری را برای ایام باقی مانده سال جاری را بفرمایید :

 برنامه های خوبی را پیش بینی کردیم از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نموده : - در شهریور ماه مطابق برنامه ، همکاران پارک استان با استقرار چند روزه در سقز برای بازدید از تمامی شرکت های دارای واحد پژوهش و توسعه، برنامه حمایتی در جهت شناسایی محصولات قابل جذب برای رتبه دانش بنیان را دارد. در ماههای مهر و آذر ، دو استارتاپ ویکند در حوزه پوشاک محلی و گیاهان دارویی برگزار خواهد شد و امیدواریم حداقل دو رویداد تانا برای رفع مشکلات شرکت های صنعتی برگزار نماییم.

 

 حمایت های پارک علم و فناوری برای صاحبان ایده چگونه است ؟

پارک علم و فناوری از ایده های خلاقانه و فناورانه بدون محدودیت سنی و مدرک تحصیلی حمایت می نماید. این ایده های خام در مرحله اول داوری و اگر تشخیص داده شود که می تواند برنامه های برای کسب و کار و درآمدزایی داشته باشد وارد مرحله پیش رشد خواهد شد. در این مرحله حمایت های پارک شامل ارائه خدمات رایگان در خصوص در اختیار قرار دادن مکان، آزمایشگاه و ارائه راهنمایی ها و مشاورات خوب با حضور مدرسان با تجربه پارک است و بعد از داوری دوم، حمایت هایی در قالب تسهیلات کم بهره و تنفس دار، معافیت مالیاتی، شرایط گمرکی از ورود مواد اولیه تا خروج محصولات تولیدی دارد.

 

 چه ارتباطی میان فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی و پارک علم و فناوری وجود دارد ؟

 از اهداف عالی این دانشگاه، ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار می باشد. حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان از اهداف واقعی مدیریت دانشگاه می باشد. حمایت ها و تسهیلات پارک علم و فناوری می تواند ضمن اینکه انگیزه خوبی برای دانشجویان ایجاد نماید، آینده کسب مهارت علمی آنها را در جهت ایجاد اشتغال و کسب و کارهای نوآورانه برای دانش آموختگان دانشگاه ایجاد خواهد نمود؛ از دیگر سو حمایت از بخش های صنعتی و تولیدی می تواند ضمن تقویت بازار و گسترش کسب و کار و اشتغال بیشتر ، زمینه حضور بیشتر این نیروهای مهارتی آموزش دیده دانشگاه علمی کاربردی و دیگر دانشگاهها را بیش از بیش فراهم نماید.

 

 در پایان با توجه به مسئولیت شما به عنوان ریاست دانشگاه علمی کاربردی مرکز سقز ، ضمن معرفی دانشگاه علمی کاربردی، در مورد وضعیت آموزش های مهارتی این دانشگاه در سقز و برنامه هایتان را به اختصار بفرمایید؟

 دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که با هدف ارتقای سطح مهارت برای شاغلین و تولید نیروهای انسانی ماهر علمی برای بازار و صنعت و کسب شغل های جدید متناسب با نیاز جامعه می باشد. و با توجه به ساختار مهارت افزایی کوتاه مدت، همچون دانشگاههای دیگر نیاز به جذب هیات علمی ندارد و هر رشته جدید متناسب با نیاز بازار می¬تواند داری یک یا چند دوره پذیرش باشد و در صورت رفع نیاز، این رشته حذف و رشته ای دیگر پذیرش شود. البته لازم به ذکر است روند جذب مدرس بصورت اخذ کد مدرسی می باشد که نیازمند گزینش علمی براساس مدارک علمی و مهارت و تجربه با کسب تاییدیه های کشوری تا استانی است و بعد از مراحل مختلف ارزیابی باید موفق به گذراندن دوره هایی چون شیوه های تدریس کارگاهی و ... گردد. در مرکز سقز با حضور اساتید علمی و مهارتی خوب ، خوشبختانه توانسته ایم رشته های خوبی جذب نماییم ( حدود سی رشته ) و از اهم برنامه های دانشگاه تجهیز کارگاههای مورد نیاز آموزش های مهارتی، تعاملات خوب با ادارات و بخش های خصوصی صنعتی و بازار و حمایت از فارغ التحصیلان می باشد. در حال حاضر حدود ده کارگاه شامل کارگاههای : مکانیک خودرو ، کامپیوتر ، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ساختمان، طراحی دوخت ، نقشه کشی ، تعمیر لوازم خانگی ، دپارتمان کارآفرینی و ... فعال می باشد و با توجه به تملک حدود هفت هکتار زمین کشاوری برای مرکز سقز در حال آماده سازی برای سایتی تحقیقی و آزمایشگاهی برای جذب رشته های کشاورزی در سال آینده می باشیم./مصاحبه کننده : فربد باوهء